Nuttige Info
SCHOOLSTRUCTUUR
Organigram schooljaar 2024 – 2025:
ORIËNTATIESTROOM
In de oriëntatieklassen ligt de nadruk op:
– Ervaringen opdoen binnen een schoolse werking
– Aanleren van een werk- en leerhouding
– Verkennen welk schools aanbod (beleefstroom, functionele stroom, leef-leerstroom) best aansluit bij de noden van de leerling
– Basisveiligheid bieden door structuur en routines
– Ruimte om te exploreren en te experimenteren
– Zoeken naar het evenwicht tussen ontspanning en inspanning
– Stimuleren van redzaamheid
– Uitlokken van taal en communicatie
Binnen deze stroom zijn er 3klassen (Eenden, Zon en Zonnebloemen)
BELEEFSTROOM
In de beleefklassen ligt de nadruk op:
– Basisveiligheid bieden door structuur en routines
– Experimenteren met sensorische activiteiten en materialen
– Zoeken naar evenwicht tussen ontspanning en inspanning
– Eenvoudige cognitieve en fijn motorische stimulatie in individueel aanbod
– Omgeving wordt aangepast aan de noden van de leerlingen
– Persoonlijke redzaamheid stimuleren
– Contact stimuleren en communicatie uitlokken
FUNCTIONELE STROOM
In de functionele klassen ligt de nadruk op:
– Zelfstandigheid bevorderen binnen een beschermde omgeving
– Afwisseling tussen individuele leermomenten en leermomenten in groei
– Aanleren van praktische vaardigheden
– Inzetten op functionele cognitieve vaardigheden
– Stimuleren van zelfsturing in de uitvoering van taken
– Zoeken naar een zinvolle vrijetijdsbesteding
– Verhogen van persoonlijke en huishoudelijke redzaamheid
– Verderzetten van (ondersteunende) communicatie en taal
– Inzetten op sociaal-emotioneel welbevinden op individueel niveau
– Voorbereiden op uitstroom naar een beschermde woon- en leefomgeving met zinvolle dagbesteding.
Binnen deze stroom zijn er vier klassen (Vlinders, Bijen, Maan en Regenboog), waarvan twee klassen met een doorgedreven auti-werking (Maan en Regenboog).
LEEF-LEERSTROOM
In de leef-leerklassen ligt de nadruk op:
– Transfer maken van het geleerde in een beschermde omgeving, naar de maatschappij
– Afwisseling tussen individuele leermomenten en leermomenten in groep
– Verder stimuleren van praktische vaardigheden met oog op integratie in de maatschappij
– Verder stimuleren van cognitieve (schoolse) vaardigheden
– Verder stimuleren van een werkhouding
– Aanleren van sociale en emotionele vaardigheden
– Aanleren van vrijetijdsbesteding individueel en in groep
– Verder inzetten op persoonlijke, huishoudelijke en maatschappelijk redzaamheid
– Communicatieve vaardigheden en taal verder ontwikkelen
– Inzetten op sociaal-emotioneel welbevinden op individueel niveau
– Voorbereiden op uitstroom naar een beschermde woon-, leef- en werkomgeving of maatwerkbedrijf.
Binnen deze stroom zijn er vier klassen (Vliegers, Klimop, Wolken en Kikkers), waarvan twee klassen met een doorgedreven auti-werking (Wolken en Kikkers).
Maandag van 9u tot 15u30
Dinsdag van 9u tot 15u30
Woensdag van 9u tot 12u10
Donderdag van 9u tot 15u30
Vrijdag van 9u tot 15u30
De school zorgt voor opvang en toezicht van 8u30 tot 15u45 op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.
Op woensdag is er opvang tot 12u35.
Katrinahof BuBaO werkt samen met :
Buitengewoon Basis Onderwijs
Van Schoonbekestraat 32, 2018 Antwerpen
Tel: 03/257 11 06
bubao@katrinahofscholen.be